Pagina's

zaterdag 27 april 2013

Het fotoalbum van... Koningin Beatrix

30 April geeft koningin Beatrix na 33 jaar het stokje over aan haar zoon Prins Willem-Alexander. Een rede om eens te kijken in het fotoalbum van  Koningin Beatrix. Een selectie maken van foto's van iemand die al 75 jaar lang regelmatig gefotograveerd is , is een hele klus. Ik heb er voor gekozen om per jaar dat ze koningin was een foto uit te kiezen. Het was wel lastig een selectie te maken, maar ik heb mijn best gedaan. Omdat het het makkelijkst is om RVD foto's te gebruiken zijn het veel familie foto's geworden. Ik ben benieuwd wat jullie van het resultaat vinden..

In 1980 begon mijn taak als koningin. Op 30 april werd ik ingehuldigd in de nieuwe kerk van Amsterdam.  Buiten waren er rellen en was het erg onrustig. Was dat waarom mijn mijn Prins Claus zo zorgelijk keek? Of was het de druk die het aanstaande koningschap met zich meebracht.



In 1981 legde ik mijn eerste staatsbezoeken af. Deze foto is gemaakt tijdens mijn tweede staatsbezoek. Het staatsbezoek aan Belgie.

ANEFO/Nationaal Archief














In 1982 stond ik voor het eerst met een nieuw kabinet op het bordes.


Een kiekje uit 1983. Het ziet er allemaal zorgeloos uit. Maar niks is minder waar. Mijn man claus kan zijn plekje niet vinden binnen de samenleving en mijn zoon Willem-Alexander is flink aan het puberen en zich aan het afzetten tegen wat wij als ouders zeggen.


In 1884 viert mijn moeder haar 75 jarige verjaardag en samen met haar , mijn vader en mijn zussen moet er dan ook even een foto gemaakt worden.
 

Op 27 april 1985 werd mijn zoon prins Willem-Alexander 18 jaar. Een bijzondere leeftijd. Want nu mag hij mij echt opvolgen en vanaf nu heeft hij zitting in de raad van staten en mag hij mee met prinsesjesdag.

Een foto van een trotse mama en echtgenote uit 1986.  Prins Claus werd dit jaar  zestig  en Prins Willem-Alexander voer voor het eerst mee met de manine op de Ms. Tromp.

In 1987 vierde ik maar in een plaats koninginnedag mee. Daar ging ik naar Baarn waar ik  gouden huwelijk van mijn ouders  Prinses Juliana en Prins bernhard vierde.
Anefo/ Nationaal archief


Ook in 1988 poseerde ik weer voor de camera. Ik werd in dat jaar 50.

Een familie kiekje uit 1989. Wat denk ik met wee moet terug aan die tijd dat alle kinderen nog thuis woonden. In dit jaar ging de laatse studeren in Leiden.

Een  portret uit 1990

In 1991 waren ik en claus 25 jaar getrouwd.






In 1994 was het de buurt aan Friso om zijn studie af te ronden. En dat deed hij met succes. Ik en claus konden trots zijn.

De laatse die afstudeerde was mijn jongste zoon constantijn. Hij deed dat in 1995 in Leiden. Alle zonen zijn klaar om hun eigen leven te gaan leiden.
 

Ook in 1996 werd er geposeerd. Mijn lieve man Prins Claus werd dit jaar 70 jaar. Ter eren hiervan werd het prins Clausfonds op gericht.

Nog een foto van mij en claus. Gemaakt in 1997

Deze foto werd gemaakt in 1998. Wanneer precies weet ik eigenlijk niet. In dit jaar trouwde mijn neef prins  Maurits met Marilene




Een gezinsfoto uit 1999
In 2000 trouwde mijn tweede neefje , Prins Berhard , met Annette. Ook verloofde mijn jongste zoon Constantijn zich met Laurentien

Door mond en klauwzeer gingen wij in 2001 het land niet in. Wel waren er mooie momenten in de familie. Mijn jongste zoon trouwde en mijn oudste zoon verloofde zich.
Hoe zou ik 2002 omschrijven. Wat een jaar was dat! Niet alleen politiek, door de moord pim fortuin  en de val van het kabinet, maar ook voor mij persoonlijk. Na dat mijn man al vaker tobte met zijn gezondheid overleed hij op 6 oktober van dit jaar. Gelukkig heeft hij het huwelijk van zoon Willem-Alexander en de geboorte van ons eerste kleinkind  Eloise nog mee mogen maken.
Ook 2003 was een jaar waarin er het een en het ander gebeurde in mijn persoonlijke leven. Mijn tweede kleinkind, Amalia , werd geboren en prins Friso verloofde zich.  Maar Margaritha affaire en de rel rond de verloving van friso waren wel diepte punten.
Leven en dood kan dicht bij elkaar liggen merkte ik in 2004. Een dag na het overlijden van mijn moeder werd mijn eerste kleinzoon geboren.  Hij kreeg de naam  Claus Casimir. Na de vreugde van de geboorte kwam er later opnieuw verdriet. Mijn vader overleed. Deze foto wil ik jullie niet onthouden dus maar even een foto waar ik niet op sta!
2005 stond in het teken van mijn 25 jarig regerings jubileum. Ook kreeg ik twee nieuwe kleindochters! Hier onder een foto uit 2005 met zonen , schoondochter en kleinkinderen.

In 2006 kreeg ik er weer twee kleinkinderen bij. Leonore (dochter van Constantijn) en Zaria (dochter van Friso). Op nieuw ga ik op de foto met mijn kleinkinderen.



In 2007 wordt de jongste dochter van mijn oudste zoon geboren. Natuurlijk moet er dan ook een nieuw kiekje van mij en het gezin van Willem-Alexander gemaakt worden.


In 2008 vierde ik mijn zeventigste verjaardag.



2009 werd helaas het jaar van de aanslag op koninginnedag. Iets wat ik nooit zal vergeten en waar ik nog wel eens aan terug denk. In mijn kersttoespraak sprak ik over de onderwerpen die ik vaker aanhaal , naaste liefde , solidaritiet en ook sprak ik over nieuwe technologie.


Net als bij mijn 25 jarig regeringsjubileum worden er voor mijn dertig jarig regeringsjubileum , in 2010, ook foto's vrijgegeven.  Hieronder een foto uit die serie.



2011 was een jaar waarin er geen bijzondere dingen gebeurde.  Ik deed mijn werk en daar hoort ook het tekenen van wetten bij. De RVD gaf in 2011 een foto vrij waar ik een wet teke


2012 was weer een roerig jaar. Mijn zoon Friso kwam op 17 februari van dat jaar onder een lawine terecht en ligt sindsdien nog altijd in coma. Daarnaast viel het kabinet en veranderde mijn rol in de kabinetsformatie. Zo als elk jaar hield ik ook een kersttoespraak. Hij ging over vertrouwen, maar vertrouwen in de mensen van de mensen van de website heb ik niet meer.  De toespraak was de dag ervoor al te vinden op het internet.



2013 is nog niet voorbij , maar is het jaar van de troonswisseling. Op 28 januari 2013 maakte ik bekend dat ik de troon ga overgeven aan mijn zoon.

1 opmerking: