Pagina's

donderdag 18 april 2013

Koninklijke quotes: Interview met koningspaar

Een speciale koninklijke quotes dit keer. Een selectie van uitspraken die Prins Willem-Alexander en Prinses Maxima deden tijdens het interview gisteravond uitgezonden op Nederland 1en RTL 4. Omdat ik de citaten niet uit de context wil halen heb ik ze uitgebreid en op volgorde van het gesprek neergezet.


"Natuurlijk spreek je draaiboeken door, ook zo’n draaiboek als rond zo’n dag van de abdicatie en inhuldiging. En dan wordt ook het avondprogramma besproken en dan zegt iemand in de kamer, van: ja, maar het hangt natuurlijk heel erg af welke dag het is in het jaar, hoe laat het licht is, hoe laat het donker wordt, enz. Dus ik ging meteen met mijn ipad kijken: nou, 30 april 2013 gaat de zon zo en zo laat onder. Toen kreeg ik een schop onder tafel van Máxima, van: zeg nou niet, we weten toch niet welke dag het is. "
Prins Willem-Alexander zijn antwoord op de vraag of hij zich niet per ongeluk versproken had.

"Er gaan een heleboel propjes door de kamer. En die gaan dan wel de versnipperaar in, want anders blijven ze ook maar ergens liggen."
Prins Willem-Alexander over het schrijven van de toespraak voor de inhuldegingsplechtigheid.

"We zijn als een heel hecht gezin opgegroeid en we zijn drie broers binnen 2,5 jaar van elkaar. We hebben veel samen meegemaakt. En dan wil je natuurlijk dat iedereen daar bij is. En zo’n ongeluk in een gezin, in welk gezin dan ook, is gewoon verschrikkelijk. Ja, dus ik vind het diep tragisch… "

"Ik moet wel zeggen dat we natuurlijk al meer dan een jaar leven met deze verschrikkelijke situatie, waarin Friso’s vrouw Mabel en mijn moeder ongelooflijk hun best doen voor mijn broer en dat ze er echt elke dag mee bezig zijn, het allerbeste voor hem proberen te doen. Dus ja, ik kan ook niet meer dan ondersteuning voor hen zijn en ook dan, op 30 april, het zo goed mogelijk laten verlopen, ondanks zijn afwezigheid. "
Citaten uit het antwoord van Prins Willem-Alexander op de vraag wat de afwezigheid van prins Friso voor hem betekend.

"Helaas hebben we nog geen nieuwe mededelingen kunnen doen en we zouden mededeling doen zodra er substantiële veranderingen waren. Dus het is nog steeds hetzelfde, dezelfde situatie. Maar hij is in de beste handen en Mabel en mijn moeder doen echt alles voor hem om het zo goed mogelijk…' Prinses maxima vult aan: 'Om hem een kans te geven."
Prins Willem-Alexander gaat verder: "Om hem een kans te geven. Dus ja, ik kan alleen maar diep respect voor Mabel en mijn moeder uitspreken, wat zij doen voor mijn broer.. "
Antwoord van Prins Willem-Alexander op de vraag hoe het op dit moment met prins Friso gaat

"Ik denk dat na de schreeuwer en zeker na Koninginnedagaanslag heb ik één maand gehad waar elke auto die teveel remde, waar ik… Ik had een soort van natuurlijke, of instinctieve reactie. Maar niet alleen maar voor jezelf maar ook voor de mensen. Als je een bezoek gaat brengen ergens in een gemeente, dan is het eerste ding dat door mijn hoofd gaat: ik hoop dat niemand waagt iets te doen met al die mensen die hier zijn. Dat ging echt enorm door mijn hoofd in het begin. Maar ja, op een gegeven moment, de tijd gaat door en je herstelt daarvan. "
Het antwoord van prinses Maxima op de vraag of ze door de aanslag in Apeldoorn, maar ook ‘de Damschreeuwer' meer op haar hoede is.

"Nou, na Apeldoorn, moet ik zeggen, liep ik met mijn secretaris van het Verenigde Naties-adviesorgaan door New York en hij vroeg aan mij: hoe gaat het nou met je? Dat was een maand later. Ik zeg: nou, ik ben er wel overheen. Totdat zo’n New Yorkse taxi over een putdeksel heen denderde naast me en ik ongeveer bij hem in de armen sprong. Het neemt wel een tijdje voordat je er overheen bent. Die geluiden die blijven zo bij je dat je instinctief toch reageert en omkijkt. Maar nu is dat er wel uit en ik ben ervan overtuigd dat we een prachtige inhuldigingsdag, troonswisselingdag in Amsterdam tegemoet gaan waar natuurlijk ook mogelijkheden voor tegengeluiden zijn. En dat moet ook. Daar is helemaal niets mis mee. "
Het antwoord van prins Willem-Alexander op de vraag of hij door de aanslag in Apeldoorn, maar ook ‘de Damschreeuwer' meer op haar hoede is.

"Amalia beseft het heel goed, dat zij daarna aan de beurt is."
Prinses Maxima's antwoord of de kinderen realiseren wat er op 30 April gaat gebeuren.

"Haar eerste vraag was aan mij, van: hoeveel jaar ga jij het doen? Meer zo van: dan kan ik nu alvast een streep in mijn agenda zetten waar ik… "
De aanvulling van Prins Willem-Alexander op Maxima's antwoord of de kinderen realiseren wat er op 30 April gaat gebeuren. Haar wordt prinses Amalia mee bedoelt.

"dat zal je wel willen weten."
Het antwoord van Prins Willem-Alexander op de vraag van Prinses Amalia "hoe veel jaar denk jij dit te gaan doen".

"Laat me het zo zeggen, het verschil tussen een huwelijk en dat mijn man Koning wordt, is emotioneel een totaal andere gelegenheid. Ik zou zeggen: bij een huwelijk, dat is wèl pijnlijk. Dit moment zou het natuurlijk ontzettend leuk zijn als ze allemaal erbij zouden zijn, maar het is wel anders emotioneel. "
Prinses Maxima's antwoord op de vraag of er geen emoties bij de afwezigheid van haar vader komen kijken.

"Het is gewoon één naam. Ik heb mijn hele leven, 46 jaar, doorgebracht als Willem-Alexander en dan met name onder de roepnaam Alexander. Ik zou het heel raar vinden om dat nu overboord te moeten zetten omdat je een Koning wordt van een land. Aan de andere kant, je bent geen nummer. Willem IV staat naast Berta 38 in de wei. "

"Voor de historici ben je Willem IV. Maar je wordt niet in de straat aangesproken als: hallo, Willem IV. Dan ben je Willem. Dus ik zeg: dan maar mijn eigen naam, gewoon Willem-Alexander. "
Het antwoord van prins Willem- Alexander waarom het Willem-Alexander is geworden en niet Willem IV.

"Je hebt protocollen en je hebt wat mensen zelf willen. En ik weet dat van mijn moeder gezegd wordt dat ze als Majesteit aangesproken moet worden. Dat is…. Helemaal aan het begin van haar koningschap heeft ooit eens iemand aan een adjudant gevraagd: hoe moeten we de Koningin aanspreken? En die heeft het correcte antwoord gegeven: met "Majesteit". En toen is dat idee ontstaan dat de Koningin altijd met "Majesteit" aangesproken moet worden, in tegenstelling tot haar moeder."

"Ik ben geen protocol-fetisjist. Mensen mogen me aanspreken zoals ze willen, omdat ze daarmee op hun gemak kunnen zijn. "

"Het gaat er mij meer om dat mensen op hun gemak zijn als ik bij ze ben, dat ze zich op hun gemak voelen, dan dat ze zich over woorden struikelend verder niets meer durven te zeggen."

Delen van het antwoord van prins Willem-Alexander op de vraag hoe hij aangesproken wil worden.


"Ik zal hem altijd blijven ondersteunen en waar soms als de Koning ergens niet naartoe kan gaan, kan ik hem vertegenwoordigen ergens, maar nooit zijn plaats nemen."
Prinses Maxima over de vraag of de keuze voor deze aanspreektitel iets zegt over gelijkwaardigheid tussen haar en prins Willem-Alexander.

"Iedereen roept mij "Máxima", hoor, dus uiterlijk, Koningin of Prinses, doet er niet toe. Het is meer wat wij vertegenwoordigen dan de titel zelf. "
Het antwoord op de vraag of Prinses Maxima veel waarde hecht aan de titel koningin.

"Ik wil een Koning zijn die allereerst in de traditie staat, voortbouwen op de traditie van mijn voorgangsters, die staat voor continuïteit in dit land en ook voor stabiliteit in het land. Maar ook een Koning die in de 21steeeuw de samenleving kan samenbinden, vertegenwoordigen en aanmoedigen."
Het antwoord van prins Willem-Alexander op de vraag wat voor koning hij wil zijn.

"Door aanwezig te zijn waar jij denkt dat mensen die steun of hulp nodig hebben. Door mooie en goede evenementen extra aandacht te geven door aanwezigheid. Door mensen te steunen die de hulp even nodig hebben. Ook in het buitenland Nederland goed vertegenwoordigen. Op allerlei manieren proberen dat samenbindende element in de samenleving te zijn. Dienend aan de samenleving."
Het antwoord van prins Willem-Alexander op vragen over hoe hij het invulling wil geven.


"Natuurlijk ben je de Koning, maar je bent ook een mens. En je hebt ook emoties en gevoelens en soms moet je die ook uiten, anders kan je niet echt jezelf zijn. Het belangrijkste is dat je authentiek blijft. Als je niet authentiek bent, dan kan je het ook in zo’n nieuwe functie niet goed volbrengen."
Het antwoord van prins Willem-Alexander op de vraag wat hij qua toon voor koning wil zijn.

"Ik denk, hij is geweest zoals hij is geweest tot nu toe. En dat zal ook niet veranderen. En hij is een persoon die heel dicht bij de mensen is, die houdt van heel veel contact met mensen. En daar haal jij je inspiratie uit. En dat zal zo blijven zijn. "
De aanvulling van prinses Maxima op het antwoord van Prins Willem-Alexander op de vraag wat hij qua toon voor koning wil zijn.

"Blijf jezelf, houd je koers vast en probeer niet met alle winden populair mee te waaien, want dat breekt je op. Als je authentiek bent en gewoon jezelf blijft en aantoont waar je voor staat, dan kan je het lang volhouden op deze manier. "
Advies van koningin Beatrix aan Prins Willem-Alexander.

"Langzaam, maar het beweegt wel mee met wat de maatschappij wil. Anders sta je er buiten, dan ben je niet meer relevant. Je bent een symbool, maar een symbool moet wel relevantie hebben."
Citaat uit het antwoord van prins Willem-Alexander op de vraag wat het bedoelt met de monarchie moderner maken.


"Ik denk dat het koningschap op zich inhoudelijk is. Want zelfs, wat dan soms sarcastisch genoemd wordt "het lintjes knippen" kan heel inhoudelijk zijn. Want als jij maar goed bepaalt welke lintjes je knipt – en dat staat dan eventjes voor je aanwezigheid bij bepaalde evenementen; waar kies je om bij te zijn, waar kies je voor om samenbindend te zijn, om aandacht voor te vragen, om vertegenwoordigend bij te zijn – die keuzes kunnen heel erg inhoud geven aan waar jij voor staat en wat jij belangrijk vindt voor Nederland. Dus zelfs het ultieme symbool van het ceremoniële koningschap, het lintjes knippen, kan heel inhoudelijk zijn."
Het antwoord van prins Willem-Alexander op de vraag aan welke inhoudelijke aspecten van het koningsschap hij het meest belangrijk


"Als het wetgevingsproces democratisch en volgens de regels van de Grondwet gaat, accepteer ik alles. Daar heb ik helemaal geen probleem mee. Daar ben ik Koning voor. En als daar een handtekening van mij onder moet komen, dan komt die er. "
Het antwoord van prins Willem-Alexander op de vraag of ceremonieel koningschap acceptabel zou zijn.

"Ik heb ook wel vaker in interviews gezegd: spreken is zilver, zwijgen is goud. Dat betekent niet dat ik geen mening heb als persoon. De Koning kan wel een mening hebben, maar die moet hij ook vaak voor zich houden. En ik denk dat dat ook een gouden regel is waar ik ook in de komende jaren goed aan vast zal houden, te beginnen bij u nu. "
Het antwoord van prins Willem-Alexander op de vraag of hij denk dat als zijn moeder een rol had gespeeld bij de laatse formatie het dan anders gelopen zou zijn.

"Maar het is wel heel duidelijk dat het van essentieel belang is om de ministeriële verantwoordelijkheid goed in te vullen, dat het contact tussen de Koning en de minister-president optimaal moet zijn. Telefonisch, elektronisch, face to face, maakt niet uit. Je moet elkaar altijd kunnen vinden en honderd procent op elkaar kunnen vertrouwen. Anders werkt de ministeriële verantwoordelijkheid niet. "
Citaat uit het antwoord van prins Willem-Alexander of hij de minister president weekelijks gaat spreken.


"Ik probeer dan terug te kijken naar de manier waarop mijn ouders mijtoen begeleid en behandeld hebben. In ieder geval ervoor zorgen dat je geen verschil hebt in de familie, dat je geen verschil maakt tussen de kinderen. De kinderen zijn gewoon alledrie onze kinderen en we houden van alledrie evenveel. En er is absoluut intern geen enkel verschil. En ja, toch proberen de formele kant uit te stellen tot na haar 18de."

"Na haar 18e verjaardag .... Vanaf dat moment is ze ook troongerechtigd op die leeftijd. En tot die tijd moet je proberen haar zoveel mogelijk af te schermen. Dus ook geen officiële activiteiten zelf ondernemen of in ieder geval zo min mogelijk. Proberen haar echt zoveel mogelijk een jeugd te geven met haar zusjes, met haar vriendinnen en vriendjes en op een afgeschermde manier proberen haar te laten ontdekken wie ze is. Als je niet zelf kan ontdekken wie je bent, dan kan je nooit een goede dienende functie in de toekomst hebben. "
Citaten van Prins Willem-Alexander op de vraag of hij prinses Amalia al begeleid in haar nieuwe rol en hoe hij dat nog gaat doen.


"Maar goed, wij zijn mensen. Mensen maken fouten. Ik zal ook in de toekomst fouten blijven maken. Dat is niet erg. Als mensen fouten maken, moet je er van leren en moet je zorgen dat het niet weer gebeurt. En je omgeving moet ervoor zorgen dat het dan niet helemaal uit de hand loopt. Daar is een omgeving van mensen ook voor."
Citaat uit antwoord van prins Willem-Alexander over Mozambique


"Als je het in zo weinig tekens kan zeggen, dan ben je geniaal. Dus dat wil ik niet claimen. "
Reactie van Prins Willem-Alexander op Marielle die sugureet een tweet te plaatsen als kersttoespraak.


Ik word niet hergeboren, hè, op 30 april. Dus ik zou zeggen: u zult hetzelfde van mij kunnen verwachten als tot nu toe het geval was. Ik zal niet anders doen dan voorheen.
Prinses Maxima's antwoord op de vraag of haar argentijnse achtergrond mee gaat spelen in haar nieuwe rol als koningin.


Ieder mens moet twijfelen. Als je … Dat is ook goed, want daardoor creëer je ook weer adrenaline om het nog beter te doen. Ik denk dat als je de arrogantie hebt en niet twijfelt en ook de arrogantie hebt te denken dat je geen fouten maakt, dat je dus alles beter weet, nou, dan kan het niet goed gaan. En dan kan je ook zeker niet gelukkig zijn.
Prins Willem-Alexander's antwoord op de vraag of hij wel eens twijfelt.

"Ik heb een heel goede, lange voorbereidingstijd gehad. Allereerst natuurlijk de opleiding en de opvoeding van mijn ouders, opleiding op school.
Maar vanaf mijn 18de heb ik me goed voor kunnen bereiden door mijn diensttijd, binnen de Raad van State, in mijn studententijd, in Nederland met diverse stages bij verschillende ministeries, in het land, allerlei werkbezoeken, via het Oranje Fonds, overal en nergens heb ik in het land kunnen kijken en mensen kunnen ontmoeten en echt het gevoel dat je het land door en door kent. En dat geldt ook natuurlijk voor de Caribische delen van het koninkrijk. En tenslotte heb ik natuurlijk in mijn waterbeheer, nationaal en internationaal, zelf ook echt iets op kunnen bouwen, waardoor ik nu het gevoel heb: ja, meer dan dit zal het niet zijn. "
Prins Willem-Alexander over hoe hij 'er klaar voor zijn' ziet.


"Het was natuurlijk…. Het had zeer voor de hand gelegen om 30 april te houden omdat Amalia ook weer op 7 december jarig is. Maar ja, dan was het geïnstitutionaliseerd en het mooie van Nederland is toch dat de nationale feestdag gekoppeld is aan de verjaardag van de persoon die op dat moment het symbool is van eenheid en continuïteit. "
Citaat uit het antwoord van prins Willem-Alexander op de vraag waarom 'koninginnedag' verplaats wordt.


"Maar ook als praktische reden omdat het gewoon op 31 januari onmogelijk is om zo’n feest, wat primair buiten gevierd wordt, te vieren, om dat op 31 januari te doen. Dus 30 april was een fantastische dag om te houden. Maar als je zelf 3 dagen voor zo’n dag jarig bent, vind ik het heel vreemd om dan niet je eigen verjaardag te kiezen en te zeggen: nou, wacht nog maar 3 dagen en dan ga ik het officieel vieren. "
Antwoord van Prins Willem-Alexander als Marielle Tweebeeke begint over dat zijn moeder het ook op dertig april hield als eerbetoon.


Prins Willem-Alexander:
Er zullen zeker accentverschillen zijn, zeker. Maar het geestige is dat wel een heleboel mensen er grappen over maken, maar als je dan vraagt: wat wil je dan veranderen, dan weet niemand het.

Prinses Maxima
"Maar we hebben niet zo vaak gekoekhapt… "

"Maar de essentie, denk ik, is het meest belangrijk: dat wij te gast zijn bij een gemeente in Nederland en dat wij vieren met ze. Op hun manier van vieren. Dat zal wel echt… "
Citaten over hoe prins Willem-Alexander en prinses Maxima over invulling van koningsdag denken

"Nou ja, ik denk dat het van wezenlijk belang is dat je iets doorgeeft aan de volgende generatie dat in een betere staat is dan je het zelf ontvangen hebt. Dat zal een heel lastige uitdaging worden, want mijn moeder heeft het heel goed gedaan. Maar ook in die tijd, in die periode die u zelf noemt, die 33 jaar die voor ons liggen, zal er veel veranderen in Nederland, zal er veel veranderen in alles in Nederland. En het belangrijkste is dat de Koning en de monarchie zijn veranderende rol goed oppikt en nog steeds daar kan zijn als symbool van continuïteit en eenheid en dat symbool op een goede manier over kan dragen aan de volgende generatie. "
Het antwoord van prins Willem-Alexander op de vraag hoe hij zou willen dat er over 33 jaar op zijn koningschap terug gekeken word.




De hele tekst is HIER na te lezen.


1 opmerking: