Pagina's

zaterdag 20 april 2013

Collumn: Een koninginnedag achter de schermen

Al heel eerder had ik het idee te schrijven over mijn belevenissen op koninginnedag 2007 in Den Bosch. In het kader van terugblikken een collumn over hoe koninginnedag er achter de schermen aan toe gaat.

Na een gezellig nacht gelogeert de hebben bij mijn tante, oom, nichtjes en neefjes in Den Bosch was de dag aangebroken. Mijn nichtje had een VIP-kaarten gewonnen en met mijn nichtjes , neefjes , oom en tante zou ik dus naar een speciale zone gaan om de koninklijke familie (helaas zonder prinses Maxima omdat die net bevallen was van prinses Ariane) te gaan zien. Na de aankomst in Woudrichem op de televisie gezien te hebben vertrokken we naar het centrum van de Den Bosch.

Het centrum is gelukkig niet vervan het huis van mijn oom, tante , nichtjes en neefjes. Aangekomen bij het plein moesten we met de VIP-kaart langs een dranghek en kregen we een blauw t-shirt met tekening van koningin die een tekenwedstrijd gewonnen had.

De tekening op het T-schirt dat we kregen.

De VIP-Kaart
 
We hoeften ons niet te vervelen tot de komst van de koninklijke familie wat er stond al van alles klaar. We konden alvast de activiteiten, o.a. boschebol happen en een estafetten, gaan doen. Ook waren er kinderen die een modeshow liepen en mijn jongste nichtje mocht ook even over de catwalk.

Na een uurtje of twee was het moment dan daar: De koninklijke familie kwam eraan. Dat was gelijk duidelijk door de grote hoeveelheid beveiligers, camera mensen en journalisten. Op het plein was het gelijk een grote drukte. Voor we het wisten moesten opletten dat we niemand voor de voeten liepen en niet omver gelopen zouden worden. (Mijn nichtje liep bijna Prins Willem-Alexander omver en mijn neefje en ik moesten uitkijken voor de cameraploeg van de RTL) Mijn neefje en ik gingen met volle moed lopen en proberen iets op de vangen van de koninklijke familie. Helaas had ik zelf geen camera en moest ik het fotograferen over laten aan mijn tante die even verderop stond.  De eerste die we zagen was uiterraad koningin Beatrix. Veel leden kwamen voor bij zonder dat we ze erg goed gezien hadden. Uit mijn ooghoeken zag ik hoe Prinses Mabel spontaan met de kinderen die de modeshow liepen begon te praten. De kinderen vonden het natuurlijk leuk om aandacht te krijgen van een prinses. Toen de presentator vroeg of ze weer naar de andere kant van de catwalk wouden komen luisterde ze dan ook niet wat ze waren veel te druk met de prinses. Ook prinses Annette was lekker bezig. Voor het oog van mijn nichtje deed ze een rondje mee met de estafette. Uiteindelijk kregen ook  mijn neefje en ik de aandacht van een van de leden van de koninklijke familie. Op de VIP-kaart die ik , mijn neefjes , nichtjes en tante hadden stond aan de achterkant de route die de koninklijke familie zou gaan lopen.
De route op de achterkant van de VIP-Kaart
 
Prins Pieter-Christiaan zag die route bij mijn neefje en begon aan hem wat vragen te stellen over de route en wat de koninklijke familie allemaal te wachten stond. Ook vroeg hij aan hem een aan mij wat wij al gedaan hadden die dag en hoe we het allemaal vonden en ook nog wat andere dingetjes die ik niet meer weet.

Foto's  die ik van mijn tante heb gekregen.
Waren niet digitaal dus is een foto van een foto, vandaar niet van super kwaliteit.
 

Het plein was opgedeeld in drie zones. Wij mochten alleen in de gele zone. Toch probeerde mijn nichtje en ik door te lopen naar de volgende zone, die niet gescheiden was met een hek. En het lukte gedeeltelijk en zo konden we nog een glimp opvangen van  prins Willem-Alexander die een watersysteem in werking zetten. Het salsadansen konden we niet meer goed zien want toen werden we door beveiliging terug gestuurd. Toen zat dus het vip gedeelte erop, maar het was nog niet het einde van het koninklijke bezoek. Met mijn nichtjes, neefjes en oom en tante liep ik naar het plein waar de koningin het slotwoord zou uitspreken. Het was daar al erg druk dus sloten wij ons acheraan in winkelstaat aan. Met de mensen op het plein werd het nummer 'Brabant'  van Guus Meeuwis gezongen en dat was een mooi einde van het koninklijk bezoek. Zeker nog niet het einde van mijn koninginnedag daar want met een heerlijk zonnetje konden we ook daarna nog lekker door feesten met o.a. een opdtreden van Do.

Het was een koninginnedag die ik niet snel zal vergeten. Mooi weer , gezelligheid , maar vooral drukte en natuurlijk de koninklijke familie..

Voor wie nog even terug willen halen hoe het ook al weer er uit zag in 2007. Kijk hier de samenvatting.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om je ervaring terug te lezen en de foto's te bekijken! Het is wel duidelijk dat het een speciale dag voor je was, je weet je alles nog precies te herinneren. Ik zie dat je ook nieuwe avatars van de prinsesjes hebt gemaakt in je zijkolom, ze zijn superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuke herrinering! Leuk dat je dit allemaal nog weet! Ik vind dat de kwaliteit van de foto's nog best meevalt. Toen ik in 2007 voor het eerst koningin Beatrix ontmoete, ik was toen 8 jaar, ging het zo snel en schrok mijn vader dat ik haar echt een cadeuatje gaf dat hij er geen foto van maakte. Gelukkig dat er pers bij was daardoor heb ik er nu een foto van!

    BeantwoordenVerwijderen