Pagina's

zondag 17 februari 2013

Column: 'Een jaar later...'


Ik wil het niet helemaal onopgemerkt voor bij laten gaan dus toch even een berichtje over het skiongeluk. Ik heb gekozen voor een 'column'

Het begin van een nieuw jaar is een gelegenheid om terug te blikken, maar ook het ongeluk van prins Friso is een moment om terug te blikken.

Het is vrijdagmiddag 17 Februari 2012 rond half vier. Ik ben de biografie pagina's van deze website aan het bij werken. Ik ben net bij prinses Mabel haar pagina aangekomen als er op mijn twitter berichten verschijnen dat er een lid van de koninklijke familie onder de lawine terecht is gekomen. Ik zet de televisie aan.  Er is nog weinig te melden , maar al snel blijkt dat de persoon die onder de lawine terecht gekomen is Prins Friso is. Er komt maar weinig naar buiten, maar het wordt mij wel vrij snel duidelijk dat het goed mis is. Toch komt de mededeling die het hoofd van het team behandeld artsen een week later bij de persconferentie doet onverwachts. Het blijft weer een tijd stil. En op 19 november ben ik weer verast als ik mijn twitter check en lees dat prins Friso 'tekenen van gering bewust zijn vertoond'.

Wie de vrijdag van het ongeluk tegen mij had gezegd dat er een jaar later nog weinig veranderd zou zijn aan de gezondheidstoestand van prins Friso had ik raar aangekeken. Ik verwachte de eerste week naar het ongeluk dat er elke dag nieuws zou kunnen komen en dat er wel snel duidelijkheid zou zijn. Nee ik had geen maanden lange onzekerheid in mijn hoofd. Wie mij een jaar geleden had gezegd dat de koningin op 28 januari zou aftreden had ik ook niet geloofd. Vlak na het ongeluk heb ik wel nagedacht over het aftreden van koningin Beatrix , maar op 28 januari 2013? Nee dat had ik toen echt niet kunnen denken.

We kunnen terugkijken op een bijzonder jaar. Een jaar waarin de koninklijke familie wel door ging met hun activiteiten, maar waarin het ongeluk van prins Friso nooit helemaal verdween.

Ook het komende jaar beloofd bijzonder te worden. Te beginnen met de fotosessie morgen. Deze zal om twee redenen bijzonder zijn: allereerst is het natuurlijk de plek waar vorig jaar het dramatische ongeluk plaats vond en ten tweede is het de laatste fotosessie van koningin Beatrix als koningin , prins Willem-Alexander als prins en prinses Maxima als prinses. Maar het moment wat het komende jaar speciaal maakt is uiteraard de troonswisseling op 30 April. Maar bovenal zal het ook weer een jaar worden met onverwachte zaken. Een van die onverwachtse zaken zal de gezondheidssituatie van prins Friso zijn. Hoe zal de gezondheidssituatie van prins Friso zich ontwikkelen? Als er iets is wat ik daar het afgelopen jaar over geleerd heb, is het wel dat die vraag niet te beantwoorden valt.

Ik wens via deze weg  prinses Mabel , Zaria , Luana , Koningin Beatrix , Prins Willem-Alexander , Prins Constantijn en de overige familieleden nog veel kracht en wijsheid toe voor het vervolg van dit dramatische ongeluk en ik hoop dat het komende jaar positief nieuws over de gezondheidssituatie van prins Friso mag volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten