Pagina's

zaterdag 31 augustus 2013

Koninklijke dopen: Gravin Zaria

Voor de vakantie was al begonnen met een serie waarin ik aandacht had voor dopen van de kleinkinderen van prof.mr. Pieter en Prinses Margriet. Hiermee wilde ik eigenlijk wel verder gaan omdat door de geboorte van Willem Jan (zoon van prins Floris en prinses Aimee) er weer een nieuwe doop aan zit te komen. Door het overlijden van prins Friso en de gezondheid van Prins Bernhard heeft het is langer geduurd, maar nu ga ik hem toch plaatsen. Ik heb in de tussen tijd na zitten denken wat ik nou voor logjes wilde. Toch nog even aandacht voor het gezin van prins Friso of juist helemaal niet. Uiteindelijk kwam bij mij het volgende idee: Ik maak weer een logje over een koninklijke doop. Wel bereid ik de serie uit van alleen de kleinkinderen van prinses Margriet en prof.mr. Pieter naar alle dopen van de Nederlandse koninklijke familie. Ik koos nu voor een log over de doop van gravin Zaria want dan heb ik: Een, aandacht voor een koninklijke doop , twee aandacht voor het gezin van prins Friso en als laatste is er ook een link naar de prins die 5 oktober gaat trouwen, iets waar ik ook nog niet echt aandacht aan had gegeven,  Prins Jaime is namelijk een van de peetvaders van gravin Zaria

Gravin Joanna Zaria Nicoline Milou, de tweede dochter van Prins Friso en Prinses Mabel,  werd op 3 februari 2007  in besloten kring gedoopt op paleis Huis ten Bosch.

Gravin Zaria droeg een doopjurk die haar zus gravin Luana ook aan had. Het is geen klassieke doopjurk , maar een ontwerp van het ontwerpersduo Victor en Rolf. Net als bij meerdere creaties dit duo worden zijn er op de doopjurk ook strikken te zien. Prinses Mabel liet het duo ook haar trouwjurk ontwerpen en kiest vaak voor dit ontwerpersduo.
De doop, bediend volgens de liturgie van de Amsterdamse Studentenekklesia, werdt geleid door Huub Oosterhuis. Hij is een goede vriend van het paar  en ook van overige familieleden is. Hij leidde o.a. eerder de doop van Gravin Luana  en droeg bij aan de uitvaartdienst van prins Claus en had later ook een aandeel in de uitvaartdienst van prins Friso.

Zaria wordt niet ingeschreven in een kerkgenootschap. Prins Friso en Prinses Mabel willen, net als bij Luana , deze belangrijke beslissing aan Zaria zelf laten. Prins Friso en Prinses hebben voedden  hun dochters op in hun eigen geloofsovertuiging.

De peetouders van gravin Zaria zijn:  haar oom koningin Willem-Alexander , neef van haar vader Prins Jaime, haar tante Nicoline en ook nog twee vrienden van haar ouders namelijk Ruben Abeling  en Maria Luz Luano.

Twee foto's vrijgeven door de RVD





RVD/ Jeroen van der Meyden


Nadat ik met mijn mobiel bezig ben geweest in het beheer is het oorspronkelijke bericht met reacties 'verdwenen' De informatie in dit bericht komt overeen , maar reacties zijn niet meer zichtbaar bij het bericht (wel in mijn beheer)

1 opmerking:

  1. Mooi verslag over de doop van gravin Zaria. Ook leuk om je gedachtengang te lezen, dat je zo zeg maar 3 vliegen in 1 klap hebt in deze blog. Dat prins Jaime peetvader is van Zaria, daar had ik niet aan gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen