Pagina's

zondag 29 december 2013

Column: 2013

Het jaar 2013 ligt bijna achter ons , tijd om terug te blikken op het jaar wat -bijna- achter ons ligt en vooruit te kijken naar het jaar wat komen gaat. En want een jaar was het op koninklijk gebied, als ik alleen al naar Nederland kijk.  Hoe zou ik het eens in een woord omschrijven? Ik denk dat bewogen wel aardig in de buurt komt. In deze log blik ik (kort) terug op wat er allemaal is gebeurd op het gebied van de Nederlandse koninklijke familie..

Het begon al op 28 januari. Aan het eind van de middag zat ik half slaperig van een stagedag in de bus naar huis radio te luisteren toen ik opeens half iets opving over een RVD bericht. Het duurde een even voor ik door kreeg dat het ging om een aankondiging van een toespraak van (toen nog koningin) Beatrix. Hoewel tijdens het bezoek aan Singapore en Brunei in de week ervoor er niets op wees op dat er een troonswisseling aan zat te komen had ik wel het idee dat het niet meer kon zijn dan een aankondiging van aftreden. Nadat ik nog even wat gegeten had, zat is stip 19.00 voor de buis om de toespraak te kijken en ik had gelijk. 30 april moest het historisch moment plaats gaan vinden.



Er werd een nationaal comité inhuldiging samen gesteld , die de Nederlanders op riep om hun dromen te delen. Deze werden gebruikt voor een koningslied, waar van het resultaat voor veel negatieve reacties zorgde, en een dromenboek. Ook werd en er een koningsspelen georganiseerd op de verjaardag van de bijna koning Willem-Alexander.
Na een paar maanden van voorbereiden was de historische dag zelf dan echt aangebroken. 's ochtends was ik snel nog even de vrijmarkt van mij dorp opgegaan, maar uiteraard zat ik ook op de belangrijke momenten voor de buis. Van het tekenen van de abdicatie tot het spontaan van de boot afstappen bij de koningsvaart het was in mijn ogen een slaagde dag! Op mijn site heb ik uiteraard aandacht besteed aan deze dag. Bekijk HIER het verslag van de dag op deze website


De speciale pagina op deze site voor de troonswisseling - Log over het speciale interview met het (aanstaande) koningspaar

Na de troonswisseling werden er kennismakingsbezoeken gebracht aan de provincies , het Caribisch deel van het koninkrijk, Duitsland,  Luxemburg, Denemarken , Spanje, Verenigd Koninkrijk , Zweden, Noorwegen,   Colombia en Venezuela.


En er waren nog een paar mooie momenten in het privé-leven van de Nederlandse koninklijke familie. Zo werd de familie uitgebreid met twee kinderen. Op 1 juli met Willem-Jan en op 17 oktober met prinses Cecilia.
ANP handout via woordvoerder familie de bourbon de parma/ / fotograaf: Reiner RVDA

En er was een huwelijk. Prins Jaime trouwde 3 oktober voor de wet en 5 oktober voor de kerk met Viktoria.  30 november werd ook bekend dat het paar in februari 2014 hun eerste kindje verwacht. Daarnaast waren er in de koninklijke familie ook twee paren die hun 12,5 huwelijk vierden, namelijk  Prins Bernhard en Prinses Annette en  Prins Constantijn en prinses Laurentien


Maar helaas waren er het afgelopen jaar niet alleen maar leuke momenten voor de Nederlandse koninklijke familie. De familie moest ook afscheid nemen van Prins Friso. Na het persbericht van juli waarin bekend werd dat de prins naar Nederland was overgeplaatst was het nieuws wat te verwachte viel. Toch was het nieuws voor mij op 12 augustus wel onverwachts. Terwijl ik op 11 augustus prinses Mabel via twitter nog feliciteerde met haar verjaardag had ik nog niet kunnen vermoeden dat de dag erna het bericht zou komen van het overlijden van  prins Friso. 12 augustus begon ook met mooi nieuws, 's ochtends maakte de woordvoerder van Prinses Irene namelijk bekend dat Prins Jaime op 5 oktober zou trouwen met Viktoria. Maar die zelfde middag kwam het trieste nieuws van het overlijden van Prins Friso.. 16 augustus 2013 werd hij in Lage Vuurche begraven en op 2 november was er in de oude kerk van Delft een speciale herdenkingsdienst
Speciale pagina over ski-ongeluk en overlijden Prins Friso


Na het overlijden van Prins Friso kreeg de familie opnieuw te maken met zorgen. Op 29 augustus maakte de RVD bekend dat er bij Prins Bernhard een vorm van lymfeklierkanker geconstateerd was. Het lijkt er op dat de gezondheidstoestand van de prins, die afgelopen week 44 jaar werd, nog steeds zorgelijk is. Toch lijkt Prins Bernhard vol goede moed 2014 te gemoed te gaan, getuigen een berichtje op zijn Facebook. Ik wens hem, zijn gezin en verdere familie nogmaals sterkte en hoop dat de gezondheid van Prins Bernhard snel zal verbeteren.
Een overzicht van de informatie rond de gezondheid van Prins Bernhard


De koninklijke familie zat niet stil dit jaar. Zo stak de familie 15 en 16 maart de handen uit de mouwen voor NLDoet , werden activiteiten rond 4 en 5 mei bijgewoond ,  Werd 16 mei de Appeltjes van Oranje uitgereikt voor het koningspaar , de koning sprak op 17 september voor de eerste keer de troonrede uit in aanwezigheid van Prins Constantijn en Prinses Laurentien en ook start van 200 jaar koninkrijk op 30 november  en de uitreiking van  de prins Claus Prijs Uitreiking (op 11 december) konden rekenen op koninklijke aanwezigen.


Ook waren er de gebruikelijke persmomenten. In februari in Lech en in juli in de tuin van villa Eikenhorst 

En ook Koning Willem-Alexander kon niet onder de kersttraditie uit en sprak een kersttoespraak uit.

Ik ben benieuwd naar wat het komende jaar op koninklijk gebied gaat brengen. Als alles goed gaat ieder geval uitbreiding van de familie in februari , een bedankfeest voor prinses Beatrix op 1 februari , dopen van Willem-Jan en prinses Cecilia  en op 2 augustus zijn Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima 12,5 jaar getrouwd.  Verder staat er voor Prinses Beatrix en het koninklijk gezin ook een verhuizing op de planning.
Hoe dan ook..
Ik wens u/jou in ieder geval een mooi 2014 toe en dat het ook een mooi koninklijk jaar mag worden!

1 opmerking:

  1. Wat een mooie log over de terugblik van 2013. erg mooi gedaan. Ik wens iedere bezoeker en ook Mariska en haar familie een goede jaarwisseling toe en alle goeds voor 2014 en dat het ook een mooi koninklijk jaar mag worden. 2 baby's in het vooruitzicht. Baby in februari voor prins Jaime en prinses Victoria, een dochter voor prinses Madeleine van zweden; doop van Willem Jan van Vollenhoven en prinses Cecilia van Bourbon Parma. en wie weet wat nog allemaal meer.

    BeantwoordenVerwijderen