Pagina's

woensdag 16 december 2015

Terug naar...... 16 december 2000

Vandaag (16 december) is het 15 jaar geleden dat Prins Constantijn zijn verloving bekend maakte met Laurentien Brinkhorst. Een mooi moment om eens terug te kijken naar dat moment.

16 december 2000
DEN HAAG -  Terwijl er veel gesproken wordt over het verleden van de vader van Prins Willem-Alexander's vriendin Maxima Zorreguieta stond vandaag even het liefdesleven van zijn  broer prins Constantijn in de belangstelling. De 31 jarige Prins maakte namelijk vandaag bekend dat hij zich na een relatie van vijf jaar heeft verloofd met de 34-jarige Laurentien Brinkhorst. 

In de vestibule van Huis ten Bosch nam Prins Constantijn samen met zijn ouders Koningin Beatrix en Prins Claus de tijd om zijn verloofde Laurentien voor te stellen. Ook de ouders van Laurentien (oud-minister Laurens Jan Brinkhorst en Jantien Heringa) waren er bij.

Het voorstellen ging gepaard met lovende woorden
„Ik heb in Laurentien een vrouw gevonden die intelligent is, sterk en een heel warm hart heeft. Ik ben ontzettend blij dat ik u vandaag met deze fantastische vrouw kennis kan laten maken.” zei Prins Constantijn. Laurentien voegde daar aan toe dat hij natuurlijk niet objectief is.  Koning Beatrix gaf aan er met Laurentien  een hele fijne schoondochter bij te krijgen, waar ze ontzettend gelukkig en trots op zijn.

Daarna werd er ook nog verder gesproken over bijvoorbeeld het huwelijksaanzoek. Laurentien wilde daar het volgende wel over kwijt: ,Hij heeft me met een list uit kantoor gehaald en ik kwam toen thuis en daar was een grote bloemenzee. Het was fantastisch. Ik hou niet van het woord romantisch, maar dat was het wel. Nadat ik een paar traantjes had weggepinkt en hij me had gevraagd nu eindelijk op te houden met huilen, zei ik ja.''

Over het vragen van toestemming voor zijn huwelijk zegt Prins Constantijn:
"Ik ben mijn gehele leven opgegroeid binnen het Koninklijk Huis en wil graag de verantwoordelijkheden die daarbij horen dragen. Het zou onnatuurlijk zijn om geen toestemming te vragen”
Volgens Prins Constantijn is Laurentien goed voorbereid om haar nieuwe rol als lid van het Koninklijk huis. Waar nodig hoopt hij samen met zijn aanstaande vrouw later waar nodig  zijn broer bij te staan. 

Uiteraard blijft de de vriendschap tussen Willem-Alexander en Máxima niet onbesproken. Het gerucht dat de relatie op grote bezwaren stuit bij het kabinet en dat daarom Laurentien en Constantijn als een reserve-koningspaar achter de hand worden gehouden, berusten op niets. De kroonprins en zijn vriendin hebben zelf nog geen besluit over hun toekomst genomen aldus Premier Kok. 
Prins Constantijn reageert: 
„Wij gaan niet in op allerlei speculaties. Voor speculaties moet u op de beurs zijn. Vandaag is het een dag om te vieren en dat doen we dan ook”, besluit Constantijn het gesprek.

Wanneer het huwelijk precies zal plaats vinden wilde Prins Constantijn en Laurentien niet kwijt. ,,Midden volgend jaar'', was het enige dat het paar kwijt wilden.

Voor dit bericht heb ik gebruik gemaakt van de volgende artikelen:
Trouw: Verloving Constantijn en Laurentien/ Geen trouwdatum / Verloving Laurentien: Met opmerkelijk gemak voor de camera's
Artikel RefDag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten