Pagina's

zaterdag 2 november 2013

Koninklijke Quotes - Prins Friso

Vandaag zullen  familie,  vrienden en oud-collega's van prins Friso in een herdenkingsdienst in de oude kerk van Delft herinneringen op halen aan prins Friso. Op deze site wil ik dat doen in een speciale koninklijke Quotes , waar in ik uitspraken van prins Friso , maar ook uitspraken over de prins op een rij zet.

  

"Als je relatief maar normaal staat , doet zoals andere mensen doet dan doet het niet zo veel met je"
Prins Friso over zijn bijzondere positie.

"Mijn ouders hebben hun best gedaan om ons een normale jeugd te geven. We zaten gewoon op de basisschool in Lage Vuursche. Ik speelde golf, Alexander hockey en Constantijn voetbal. We speelden met andere kinderen, we vochten op het schoolplein en mijn moeder organiseerde kinderpartijtjes op Drakesteyn.”
Prins Friso in 2006 in een interview met NRC.

Je bent je wel bewust dat je anders bent en je maakt je eerlijk gezegd wel eens zorgen of je  wel helemaal eerlijk behandeld wordt. Positief en negatief. Toen ik ging werken bijvoorbeeld was het voor mij belangrijk dat ik op een manier zou werken dat ik eerlijk beoordeeld zou worden en daar je dan wel eens zorgen over. Om eerlijk te zijn ben ik denk ik de enige Nederlander die te vrede was met een slecht beoordelingsbesprek, omdat toen voor mij duidelijk werd dat ik op een eerlijke manier beoordeeld werd.
Prins Friso over zijn positie tijdens het interview aan de vooravond van zijn huwelijk met prinses Mabel.

"Er is nooit sprake van geweest dat ik onder mijn rechten en plichten zou willen uitkomen".
"Het koningschap is niet iets dat je echt noodzakelijkerwijs wilt doen als je als kind binnen deze familie opgroeit en ziet hoeveel het vereist om deze functie te vervullen"
Tijdens het interview aan het vooravond van zijn huwelijk met prinses Mabel

"Ik ben bang dat ik niet van jullie ga afkomen"
Prins Friso in het interview aan de vooravond van zijn huwelijk met Mabel in april 2004 op de vraag of hij de journalisten gaat missen nu hij na zijn huwelijk een anoniem leven in Londen gaat opbouwen.

"Omdat het een hele lieve vrouw is. Ik ken niemand die zo'n impact heeft gehad op mijn leven als Mabel. Het makkelijkste om te zeggen en om het uit te leggen is dat iedere dag met Mabel wel weer een verassing oplevert. Ze komt altijd wel met  haar werk of privé met iets nieuws, er is nooit een vervelende dag."
Prins Friso in 2004 in het interview met de NOS voor zijn huwelijk

"Wij hebben dezelfde aanpak. We zijn beide  gedreven personen,  beide resultaat gericht en willen ons inzetten voor de dingen die wij belangrijk vinden"
 Prins Friso over wat hem en prinses Mabel bindt.

Ik kies voor omdat .. een hele boel redenen eigenlijk , maar hij is bijzonder scherp , hij is soms cynisch , daar houd ik wel van Hij leeft op een heel integere wijze zijn leven , hij kan erg grappig zijn , we hebben heel veel plezier samen en hebben wel wat hobby's samen , we reizen graag samen , spelen af en toe samen tennis , houden allebei van duiken , naar toneel en moderne dans
En ook hij blijft mij verassen.  Zo als bijvoorbeeld met het huwelijksaanzoek. Maartje van Weegen vat kort samen wat zij wist van het aanzoek en vervolgens vertelt Mabel hoe het aanzoek gegaan was. .. Friso stond daar in eens in wit Mexicaans pak voor de deur en ik moest erg  lachen om hoe hij er uit zag.  Toen de champagne en de rozen uit de tas kwamen wist ik pas dat dit meer dan een hele geode grap was.
Prinses Mabel in het interview aan de vooravond van hun huwelijk in 2004.



En dan werk ik liever ’s avonds nog even, tussen acht en half twaalf, om overdag meer kwaliteitstijd met de kinderen te hebben. En ja, dan heb ik even minder tijd voor sport en het sociale leven. Ik offer het graag op.”

"Voor ons is het belangrijkst: de tijd samen doorbrengen. Spelletjes doen, boeken lezen en dagtochtjes maken. Maar om eerlijk te zijn, we doen tijdens vakanties niet zo veel meer dan echt samen zijn."
Prins Friso in een interview in 2011 te lezen in de Libelle.

"Wij werken doordeweeks allebei hard, maar de weekeinden en de vakanties zijn voor het gezin.”
 Prins Friso in een interview in 2011 te lezen in de Libelle.

Het straalt niet fysiek van hem af soms als hij ergens plezier in heeft en hij kan er eerlijk gezegd soms een beetje norsig uitzien soms. En je moet heb beter leren kennen om te weten dat hij dingen wel leuk vind ook als hij het niet uitstraalt
Prinses Mabel vult prins Friso aan op het antwoord op de vraag of hij de aandacht wel leuk vind.


Als hij werkt, werkt hij ontzettend hard en heeft hij er ook alles voorover, maar hij geniet van de dingen en met andere dingen doet , doet hij dat ook met even veel enthousiasme en inzet
Prinses Beatrix over haar zoon

"Claus was geïntrigeerd door hem, omdat Friso zichzelf een bepaalde vrijheid gunde die hem aansprak Hij had een eigen leven, hij was er vaak ook niet. Ik denk dat de positie die Friso koos, de positie was die Claus had willen kiezen: onafhankelijk en kritisch.”
Huub Oosterhuis

1 opmerking: